نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!

طراحی وب سایت های نو به مقوله ای به نام نوار کناری یا همان ساید بار خودمان، توجه زیاد ی ندارند که هیچ، بعضاً اصلاً آن را در سایت لحاظ هم نمی کنند. امروز میخواهیم در این خصوص از منظر زیبا یی شناختی و کاربر دی بودن آن از نظر فرد بیشتر بحث تبادل نظر نماییم.

بهینه سازی سایت

سئو,بهینه سازی سایت,بهینه سازی سایت

ممکن است برای فرد ان بینندگان وب سایت ها، به ویژه در ایران که چند گامی عقب تر از طراحی سایت های جهان و مبتنی بر علوم روزی مانند طراحی واسط متناسب با تعلت آدم رایانه هستیم، ساید بار نقش بی چون چرایی گیم نماید. جا انداختن وب سایت بدون نوار کناری ممکن است در نظر اول غیر ممکن به نظر برسد، ولی بیاییم کمی بیشتر در خصوص این مورد نقد کنیم و آن را به یک وسائل کاربر دی در مورد نیاز تبدیل نماییم و نه عادت دائمی در طراحی وبسایت هایمان!

در نظر اول، چنانچه وب سایتی از نوار کناری استفاده ننماید، چیزی که به ذهن متواتر می شود این است که این وب وب سایت کارایی را از دست داده است! ولی من به شما قول میدهم که در زیاد ی از موارد اینچنین نیست. شما میتوانید طراحی وب سایتی انجام دهید بدون ساید بار در حالی که وبسایت شما همچنان کاملاً فرد دی و فرد پسند است و اطلاعات مورد نیاز یا تقاضای فرد ، در دسترس او است . در واقع در این نوع طراحی ها، نوار کناری خلاقانه به جایی دیگر جایگزین می گردد که کارایی مناسب تری داشته باشد و یک گوشه دائمی از سایت شما را در تمام جا مشغول نکرده باشد. درست است که ما میتوانیم موارد بسياري را در نوار کناری جایگزین کنیم، ولی مد نظر داشته باشید که این فضا، در واقع سری ی از مطلبی که کاربر میخواند را مشغول می نماید و باعث عدم تذکر و تمرکز بر روی متن اصلی موجود در صفحه یا سری مورد بازدید او می گردد که حتمـا ً در بیش از ۹۰ درصد وقت های مورد مصرف فرد از یک صفحه، مورد نیاز او نیست!

زمانی که فرد ی درگیر محتوای یک صفحه شده است، جهت چه باید او را به جای دیگری منحرف نماییم؟ ما میخواهیم بازدید کنندگان به وبسایت ما بیاییند مطالب انتشار شده مان را بخوانند، چه چیزی اولویت از این دارد که باعث انحراف کاربر از محتوای مورد نظر او گردد ؟ جواب به این پرسشها اکثرا ً در این است که ما میخواهیم کاربر و بازدید کننده را به خواندن و ماندن بیشتر در وب وب سایت ترغیب نماییم! یا حتی ارائه موارد دیگری که شاید مورد نیاز او نباشد ولی ما بخواهیم بازدید کنندگان ما بیشتر نظرشان به آن مورد، صفحه یا هر چیز دیگر جلب گردد. حال باید ببینیم که ارائه آن در نوار کناری وب سایت، با توجه به آسیب ای که به محتوای مورد علاقه کاربر وارد می نماید، آیا توجیه دارد یا نه.
جایگزین های ساید بار در طراحی سایت های جدید

راه جایگزین چیست ؟ مثلاً شاید یکی از پر کاربر د ترین موارد در ساید بار ها مصرف از فرم جستجو باشد، که پر کاربر د هم است ، ولی جایگذاری های دیگری مانند هدر و یا فوتر هم به نظر برای این مقوله بهتر می آیند. یا موارد ی مانند آخرین مطالب، مطالب پر کاربر د فرد ان و دسته بندی های رایج در مطلب مورد علاقه کاربر چیزهایی است که اکثرا ً در ساید بارها میبینیم. بهتریـن جایگذاری مطالب مرتبط، حتمـا ً در انتهای هر مطلب بعد از مطالعه مطلب مورد نظر کاربر است، بهتریـن جایی که میتوانیم از دکمه های انتشار شبکه های اجتماعی نیز استفاده نماییم همین جا است. از پارت فوتر وبسایت بایستی بیشتر استفاده کرد تا دسته بندی های مورد نظر و یا موارد اینچنینی را به آنجا منتقل نماییم.

با تمام این موارد ، بعضاً موارد ی هستند که برای ما دیدن آن بوسیله مخاطب اولویت بیشتری نسبت به صفحه جاری که او در حال دیدن است دارد. بعضاً مقاصد اقتصادی ترویج بیشتر از خرید یا بازدید محصول یا تبلیغات است که اینگونه است و این موارد ، توازن بین کاربر پسندی و فرد دی بودن نوار کناری را کمی دچاد تغییر می نماید .

میتوان نتیجه گرفت که وب سایت بار، نه چیز بدی است، و نه چیزی که همیشه مورد نیاز تمام صفحات و جایگذاری های وب سایت باشد، باید آن را از یک طرح پیش فرض جهت طراحی یک وب سایت خارج نماییم تنها در صورت نیاز احساس استفاده، آن را به فرد بازدید کننده تحمیل نماییم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *