سئو برگرفته از جمله Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا سئو موتور جستجو دارد که همگی آنها به مفهوم هستند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب يا دستکاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها جهت کمک کردن به بازبینی رويت رابطه وب سايتها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
seo را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيک وب سايتها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه افزايش ارزش آن در صفحه نتايج جستجو، ميپردازد.
seo فرآيند سادهاي نيست که به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مستمر الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند ؛ بناجهت ن وظيفه مهندسين بهینه سازی ظهور نگه داشتن اطلاعات در اين زمينه است.
سئو سایت یا سئو سایت یکی از کار هایی است که بوسیله سئوکار انجام می شود.
الگوريتم رتبهبندي گـوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبهبندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي خوب seo بدانند.
اوايل شروع سئو
در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتورهاي جستجو کار خود را شروع کردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه ميکردند که شبیه صفحه زرد، سئو اوليه بر طبـق حروف الفبا انجام ميشد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.
با افزایش دائمی اينترنت موتورهاي جستجوي جديدتري ظاهر ميشدند که از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميکردند. اين الگوريتمها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک جمله در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words براي فهم محتويات وب سايتها مصرف ميکردند. به دنبال اين افزایش سئوجهت بيشتر ديده شدن سايتها فعالی ت را شروع کرد. با گسترش رتبهبندي صفحات بوسیله موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.
يک مقاله که بوسیله نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب حرف کرد که جهت قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روشهاي غير اخلاقي seo استفاده ميکردند. اين مقاله توضيح ميدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که اکثرا ٌ در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري ميکنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند.
همان گونه که گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي کلمات کليدي ویِژگزینشه در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روشهاي غير اخلاقي در آن وقت قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و خيلي سخت است که مهندسين بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، اما اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد ادامه پيدا خواهد کرد.
اهداف سئو چیست ؟
هدف seo کمک به وب سايتها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش رابطه بين صفحات کلمات کليدي وارد شده توسط فرد ان است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرسوجوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم جهت موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج ارتباط جستجو شده را پيدا ميکند و موتور جستجو قابل اعتماد ميشود جهت چه که الگوريتم آن بيشترين صفحات ارتباط را نشان ميدهد.
بعد از اينکه سئوجهت بازبینی رتبهبندي سايتها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و جهت پيادهسازي روشهاي شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.
بسته به اينکه چطور کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد مصرف قرار ميگيرند، seo هفتهها ماهها طول ميکشد تا به نتيجه برسد. اگر چه شاید نتايج بهينهسازي جستجو سریع ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي seo باعث افزايش رتبهبندي سايت افزايش بازديدکنندگان است. جهت وب سايتها خيلي خیلی مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گـوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليکها را حاوی ميشود، قرار گيرند.
اين جاي تعجب نيست که وب سايتها با کالاها و خدماتي که بفروش ميرسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه اتوماتیک ” ۱٫۵ ميليون جستجوي گـوگل را در ماه به اختصاص ميدهد، اين بدين معني است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله جهت خيلي از سايتها مفید است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه ميشود.
يک تحقيق ديگر نشان ميدهد جستجو کنندگان خيلي رفیق دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين تحقيق معین ميکند ۷۲٫۳ درصد کاربر ان گوگــل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک ميکنند و تنها ۲۷٫۳ درصد فرد ان روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک ميکنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت ها تاثير سئو را دانسته حاضر هستند جهت آن زمان و هزينه صرف کنند.
کلا اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:
در بازدید وب سایت اثر بسزایی دارد.
باعث ایجاد برند می شود.
باعث بیشتر شدن ترافیک سایت خواهد شد.
باعث شده وب وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث بیشتر شدن فروش کالاها خواهد شد.
با کیفیت ترین وسائل جهت تبلیغات است.
seo داخـل صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
بهینه سازی داخـل صفحه به کنترل مستقيم کدها يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند … ارتباط ميشود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت بارگذاري ميکنيد مربوط به SEO On Page ميشود. اينراهنمای پايه تمام تلاش هاي بهينهسازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مينماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بناجهت ن خيلي با اهمیت زیاد است کهروش SEO On Page بدرستي قبل ازروش SEO Off Page انجام شود.
seo بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلافروش SEO On Page که گسترش وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام ميشد،شیوه بهينه سازی بیرون صفحه حاوی تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام ميشود؛ اين حاوی تمام چيزهايي است که ميتواند در بدست آوردن رتبهبندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايتهاي ديگر به سايت شما اشاره ميکنند) متمرکز ميشود پس با مصرف از روشهايي که در خارج از وب سايت انجام ميشود به بهينهسازي موتور جستجو ميپردازد.
SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که بوسیله مهندسين seo در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره ميشود.
بهینه سازی کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فني اين حوزه، seo کلاه – سفيد به مجموعه تکنيکها، روشها و استراتژيهاي که از قوانين راهنماييهاي موتورهاي جستجو تبعيت ميکنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب دستکاري موتورهاي جستجو يا فرد ان به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد ميشود زيرا دليل آن اين است که اجراي بلند مدت داشته يا از دستورالعملها سياستهاي صحيح جهت بدست آوردن رتبههاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو استفاده ميکند.
سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتي ديگر اصطلاح seo کلاه – سياه اشاره به مجموعهاي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي دستکاري الگوريتمهاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبهبندي بالا، بکار ميرود. اين با اهمیت زیاد است که بدانيد اين روشها غير اخلاقي بوده بوسیله هيچ موتور جستجويي تاييد نميشود بکارگيري اين روشها تهدید خارج شدن از فهرست پايگاه داده را جهت هميشه در بر دارد.
انجام تاکتيکهاي seo کلاه – سياه احتمالا که باعث افزايش افزایش ناگهاني در نتايج جستجو شود اما ميتواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.
مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو
در زیر به گاهي از مقالات در زمینه سئو موتور جستجو اشاره شده است:
پژوهشی در استراتژی های seo موتور جستجو برای گسترش وب وب سایت های بزرگ
در این پژوهش محقق معتقد است که ی که پیاده سازی وب وبسایت به انتها می رسد مشکلی که خیلی از مجموعه ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت را در اینترنت معرفی نماید که برترین شیوه جهت معرفی وب وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس ۷۷ معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو نقد کرده است استراتژهای بهینه سازی برای گسترش وب وبسایت را بصورت زیر معرفی می نماید:
بازبینی ساختار سایت
استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی URL
سئو کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام دامنه هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
این پژوهش استراتژی سئو مجموعه های گوگــل مایکروسافت را ارزیابی و شرح داده است موردی که جهت بررسي و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها جهت بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:
اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه وب سایت به robots.txt
مصرف از وسائل های آنالیز جهت crawl
seo موتور جستجو جهت افزایش بازبینی رویت وب سایت
در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می کنند:
شرکـت های دارنده موتور جستجو: جستجـک نندگان در صفحات موتورهای جستجو پرس و جو را اجرا می کنند پس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها و شرکـت های سئو موتور جستجو: مجموعه هایی که با مصرف از یکسری وسائل و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب وبسایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو بیشتر شدن دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان هستند .
محققین معتقد هستند افرادی که کار seo را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت بیشتر شدن پیدا نماید را ببهتر ی بشناسند و همين طور از کلماتی که کاربر ان نهایی بدنبال آن می گردند هم آبرخي داشته باشند بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات را در سه دسته بندی بالا همـواره ظهور نگه دارند.
سئو موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
در این تحقیق بر طبـق یکسری مقالات، مطالعات راهنمای ی ها گاهي از مفهوم ها seo موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ زمان تمام نمی شود تکنیک های بسياري برای خوب کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی تمام آنها مساله است. :
تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:
بیشتر شدن لینک های خارجی
تغییر اسم فایـل ها
لینک طرفه
کلمات کلیدی
مصرف از Meta Tag
مصرف صحیح از عنوان
استفاده از robots.txt
سئو محتوا